Jazz Bilzen Awards

In cc de kimpel zijn zaterdagavond 16 november de Jazz Bilzen Awards 2013 uitgedeeld.

Ceremoniemeester Zaki trapte de avond af met een mooi eerbetoon aan de muzikale erfenis van de stad en de pas overleden Jazz Bilzen veteraan Lou Reed.

Om de spanning erin te houden, werden eerst de laureaten in de categorie ‘Amateur Fotografen’ bekend gemaakt. “Het is goed dat in deze wedstrijd het onderscheid tussen de professionals en de liefhebbers wordt gemaakt”, knipoogde de ceremoniemeester, “want bij die laatsten zitten ook hele goeie.”

Daarna mocht juryvoorzitter Carl De Keyzer het podium op. Samen met Anton Coene, winnaar van de vorige editie, koos hij uit meer dan 3000 inzendingen de 10 genomineerden. “Geen makkelijke keuze”, gaf De Keyzer toe. “We zagen heel veel goede foto’s. En anders dan bij de professionelen, werden in deze categorie meer single shots dan fotoreeksen ingezonden. Anton maakte een eerste grove selectie, daaruit hebben we dan samen de winnaars gekozen.”

Het was Gert Swillens die met de hoofdprijs (een cheque ter waarde van 750 euro) aan de haal ging. Zijn foto van Triggerfinger’s Lange Polle en drummer Mario Goossens die samen over een klein orgeltje gebogen zitten, sprak het meeste tot de verbeelding. ‘Het beeld toont een andere kant van de band die we vooral met wild zwaaiende gitaren voorbij zagen komen’, aldus het juryverslag. ‘Anders dan bij de typische concertfoto, zagen we bij Gert meer verhaal.’

Swillens zelf was blij verrast, maar ook verwonderd over de jurykeuze van de foto. “Zelf zou ik wellicht een ander beeld naar voor schuiven”, zei hij. “Maar dat toont net dat je als fotograaf soms te dicht op je eigen werk zit om het vol naar waarde te kunnen schatten.”

De tweede en derde prijs bij de Amateurs gingen naar Davy De Pauw en Geert Braekers.

De vetste prijzenpot en de meeste roem viel echter te winnen in de categorie ‘Professionele Fotografen’. Liefst 47 beroepsfotografen hadden hun kans gewaagd en beelden ingestuurd. Van hen had de jury er 5 weerhouden, die zaten gisteravond op de punt van hun stoel te wachten op het verdict.

En dat viel in het voordeel van Stefaan Temmerman uit, die tot allerbeste werd gekroond. De jury was als één blok gevallen voor zijn fotoreeks on the road met postcore band Amenra: ’Een goede fotograaf zoekt een goed onderwerp, dat is exact wat Stefaan deed. Ondanks het feit dat er in de foto’s niet veel meer gebeurt dan wachten en sleuren met materiaal, word je toch weggeblazen door de energieke en ruwe stijl.’

Uit handen van Burgemeester Frieda Brepoels en Schepen van Cultuur Guy Swennen, ontving Temmerman een cheque van 5.000 euro. Geld dat hij meteen wou investeren in de aankoop van … een brommer. “Nee, da’s een knipoog naar de winnaar van vorig jaar”, lachte hij. “Anton grapte toen dat hij een brommer zou kopen, maar die is er nooit gekomen. Ik zei ‘m daarnet dat ik hem met het prijzengeld wilde overkopen. Maar ik ben een grote fan van Antons werk, het voelt onwezenlijk om in z’n voetsporen te mogen treden. Ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen, het niveau ligt zo hoog. Het werk van collega’s als Wouter Van Vaerenbergh of Athos Burez, daar doe ik mijn klak voor af.”

Precies die twee sleepten de overige prijzen in de wacht.

Wouter Van Vaerenbergh werd tweede met z’n reeks ‘Banging heads’.

De jury over Van Vaerenbergh: ‘Bijzonder origineel concept om ‘headbangers’ te fotograferen en dat in een adembenemende fotografische uitvoering. De reeks vormt een mooi geheel van emotie bij metalconcerten met telkens dezelfde strakke close up van fans op de eerste rij. Headbangen wordt hier gelezen als een alles overschrijdend gevoel, een mantra van vreugde, van liefde. Het is bijna klaarkomen, daar lijkt het ook op als je de beelden bekijkt.’

Athos Burez was vorig jaar ook bij de laureaten. Met zijn bevreemdende, flamboyante en soms licht erotische portretten wist hij opnieuw de jury te bekoren.

De jury over Burez: ‘Het is bijna schilderkunst. Kunst of Kitsch? Alleszins gedurfd! Deze foto’s doen je nadenken en laten je achter in verwarring. Dromerig, compromisloos en vooral met veel plezier gemaakt. Een fotograaf met persoonlijkheid.’

Daarna zorgde de Jazz Bilzen Tributeband; onder leiding van Jean Blaute en verder met o.a. Eric Melaerts, Roland Van Campenhout, Mauro Pawlowski, Jean Marie Aerts en Paul Michiels, voor een beklijvend concert in de beste Jazz Bilzen-jam-stijl.